Marknadsför din butik med ett undertak

Om du tittar upp i taket när du vistas i stora varuhus eller butiker, ser du att de oftast har ett lägre tak nedanför det verkliga. Detta kallas för ett undertak och fungerar som guide i butiken. Här kan man installera olika belysningar som lyser upp olika varor. Man kan också hänga upp skyltar och material som kan guida kunden runt om i butiken. På så vis använder man även undertaket som marknadsföringsplats och hänger upp synliga erbjudanden som gör det enkelt för kunden att se vad som gäller för tillfället. Sist men inte minst är ett undertak fenomenalt för att dekorera till jul eller påsk samt andra högtider, genom att hänga upp girlanger, julgranskulor, påskfjädrar eller vad det nu kan vara som marknadsföringspersonalen har hittat på.

Ett undertak kan se ut på olika sätt men oftast liknar det något form av galler som gör det enklare att montera upp brandvarnare, belysning, fläktar, övervakningskameror m.m. Ett undertak är multifunktionellt och rekommenderas verkligen till ett större varuhus där en kund lätt irrar bort sig. En stor fördel med ett undertak, är att man kan möblera om det hur man vill. Skivor kan tas bort, skenor förlängas och ljudabsorbenter monteras på. Ett undertak är således mycket flexibelt och kan skapa en helt ny butik inom loppet av några timmar.

Materialet i ett undertak kan också se ut på olika sätt, beroende på om det är plattor eller så kallade galler. Om det rör sig om plattor, brukar de ofta vara tillverkade av stenull eller glasull samt cementbunden träull för en bättre akustik – s.k. träullit. Annars kan man använda sig av metalldelar för att förlänga och förkorta samt byta form i innertaket, om det rör sig om gallerliknande undertak.